Gereformeerde Kerk Woubrugge

Archieven Kerk Archieven Kerk
In de jaren tachtig heeft ds. M.J. Aalders (die op dat moment hier predikant was) zich verdiept in de kerkelijke historie van de Christelijk Afgescheiden Gemeente en de Gereformeerde kerk Woubrugge. Hierbij kwam hij veel oude documenten tegen die maar beperkt (of niet, nadat O.C. van Hemessen hiermee gestopt was) gearchiveerd waren. Veel mensen wisten niet wat er eigenlijk in de archieven aanwezig was. Het leek hem een goede zaak de aanwezige documenten uit te zoeken en te rubriceren. Hij maakte daar een inventaris van (een inventaris is een soort van inhoudsopgave) en zo is ons huidige archief ontstaan. Om met iets minder ouderwetse woorden te spreken: dat was een mega-klus met een super resultaat.

In 2019 vonden de kerkrentmeesters dat er met het archief weer iets gedaan moest worden. Op veel plaatsen (ook nog bij mensen thuis) lagen er documenten. Dat was de eerste klus, alles bij elkaar zoeken en verzamelen in de kerk. Na een aantal maanden bleek dat het meeste wel aanwezig was en kon er gestart worden met het uitzoeken en rubriceren (op dezelfde manier zoals het archiefdeel dat M.J. Aalders gerubriceerd heeft, dan blijft het overzichtelijk).

Maar ja, dan heb je alles in dozen en mappen; dan is het nog steeds maar beperkt toegankelijk. En zoals uit de archieven blijkt, tijden veranderen. Dus werd het niet eens tijd om het totale archief te digitaliseren, vroegen de kerkrentmeesters zich af? Ja dus.
Inmiddels is, na 5 jaar, bijna het gehele archief gedigitaliseerd. Van 1814 tot 2022 (het oudste document is een los papier met een familie geboorte register uit 1814 behorend bij de Christelijk Afgescheiden Gemeente).  In totaal bevinden zich tot nu toe in dit digitale archief ongeveer 24.000 bestanden bestaande uit circa 110.000 scans. Van bouwtekeningen tot notariële akten. Van notulen tot jaarrekeningen. En natuurlijk ook nog foto’s vanaf 1939.

Alle documenten hebben een nummer en een unieke naam, bijv.

127_GKW_1978-09-19_taken_ambtsdragers_dienst.

Daarbij is 127 het document/map-nummer, GKW spreekt voor zich, daarna de datum gevolgd door een korte omschrijving.

Het papierenarchief bevindt zich in de kerkenraadskamer. De kasten zijn afgesloten.
Het digitale archief staat op Zwitserse servers (‘in the cloud’) en is sterk beveiligd (encryptie) opgeslagen. Allereerst heb je toegangsnaam, wachtwoord en de juiste 2-factor identificatie nodig.
Daarnaast is er nog een beveiligde (locale) back-up beschikbaar.

Benieuwd wat er zoal bewaard is?

Vanaf oktober staan de verschillende inventarissen op de website van de kerk onder het menu ‘Archief’. Een beperkt aantal gegevens binnen de inventaris zijn geanonimiseerd (daarin volgen we het advies van de PKN).

Ga gerust eens kijken.

Morgendienst
datum en tijdstip 27-10-2024 om 09:30:00
ds. G. Landman meer details