Gereformeerde Kerk Woubrugge

Vertrouwenspersonen gezocht! Vertrouwenspersonen gezocht!
Dit huis, een herberg onderweg Dit huis, met liefde opgebouwd,
voor wie verdwaald in heg en steg dit gastenhuis voor jong en oud,
geen rust, geen ruimte meer kon vinden, ligt langs de weg als een oase;
een toevluchtsoord in de woestijn hier kan men putten: nieuwe kracht,
voor wie met olie en met wijn hier is beschutting voor de nacht,
pijnlijke wonden liet verbinden, hier is het elke zondag Pasen!
dit huis, waarin men smarten deelt, Gezegend al wie binnengaat
weet hoe Gods liefde harten heelt. en hier zijn lasten liggen laat.

(Uit: A.F. Troost, Zingende Gezegend lied 213, 1 en 3, melodie Psalm 84)

De gemeente als herberg is een mooi beeld, een ideaal. De kerk als herberg waar ieder zich thuis voelt, waar mensen barmhartig en liefdevol met elkaar omgaan. Waar je op adem kunt komen en op jouw tijd je weg weer kunt vervolgen. Een plek waar de Levende Heer zelf de Gastheer is. Doorgaans gaan we in de gemeenten gelukkig op zo´n manier met elkaar om dat we elkaar niet te na komen. Hartelijk en respectvol, in het besef dat het aankomt op nabijheid én afstand. Maar we kunnen grensoverschrijdend gedrag niet uitsluiten. Net zo min als we dat kunnen in de sport, in het onderwijs, bij de kinderopvang, in welzijnswerk en hulpverlening, in de cultuursector, in bedrijven en organisaties. In dat kader zijn maatregelen gericht op preventie nodig.

De Protestantse gemeenten De Aarkerk, Does en Wetering, Leimuiden, Oude Wetering en Rijnsaterwoude en de Gereformeerde Kerk Woubrugge zoeken gezamenlijk een viertal

Vertrouwenspersonen
(twee mannen en twee vrouwen, afkomstig uit bovengenoemde gemeenten)

Als vertrouwenspersoon geef je advies over veilig kerkzijn en ben je er voor wie een luisterend oor of hulp nodig heeft. Je adviseert over eventueel te zetten stappen maar doet zelf niet aan waarheidsvinding. Als vertrouwenspersoon neem je een onafhankelijke positie in. Je bent dus geen ambts- of taakdrager in een gemeente. Je bent in staat om alles wat je ter ore komt geheim te houden.

De functie vertrouwenspersoon is een vrijwilligersfunctie. Een uitgebreide omschrijving van de taken en profiel van vertrouwenspersonen is hier te vinden.  Van nieuwe vertrouwenspersonen wordt verwacht dat zij bereid zijn de training Interne Vertrouwenspersoon van het Meldpunt Misbruik te volgen.

Voel je je aangesproken door deze taak, neem dan uiterlijk 15 april  2024 contact op met de scriba, via scribawoubrugge@gmail.com of via 06-508282028. We gaan graag met je in gesprek om te kijken of deze taak bij je past.

Gedragscode Gereformeerde kerk Woubrugge Gedragscode Gereformeerde kerk Woubrugge
Kerkelijke vrijwilligers zijn allen die door hun functie een bijzondere verantwoordelijkheid in de kerkelijke gemeente hebben en die daarin het vertrouwen van de gemeente genieten. Het uitgangspunt voor deze gedragscode is wat de Bijbel ons leert, over omgang met elkaar. Respect voor de ander, integriteit, betrouwbaarheid en zorgvuldigheid kenmerken deze stijl van omgaan met elkaar.

Deze kernvoorwaarden vormen de onderliggende basis voor de concrete gedragsregels die in deze code worden genoemd. Deze code wil een hulpmiddel zijn om ongewenst gedrag van kerkelijke vrijwilligers te voorkomen, te signaleren en bespreekbaar te maken.

De kerkenraad vindt afspraken over de manier van omgaan met elkaar belangrijk, omdat alle leden van onze gemeente zich veilig moeten kunnen voelen. Dit kan alleen als men elkaar in zijn/haar waarde laat en elkaar met respect behandelt. Dit betekent dat wij in onze kerkelijke gemeente alle vormen van ongelijkwaardige behandeling, zoals pesten, machtsmisbruik, financiële uitbuiting, discriminerende, racistische of (seksueel) intimiderende gedragingen of opmerkingen, of het hiertoe aanzetten, ontoelaatbaar vinden.

De gedragscode is hier te vinden.
lees meer ยป

tijd/locatie nog onbekend